مدیتیشن و ذهن آرام

مدیتیشن

چهار اثر فوق‌‌‌‏العاده مدیتیشن برای سلامت جسم و ذهن

چهار اثر فوق‌‌‌‏العاده مدیتیشن برای سلامت جسم و ذهن

چهار اثر فوق‌‌‌‏العاده مدیتیشن برای سلامت جسم و ذهن

مدیتیشن نوعی تمرین است که با خواص متعددی برای سلامتی جسم و ذهن ارتباط دارد. از جمله فواید مدیتیشن می‌توانیم به افزایش سلامتی عمومی و بهبود کیفیت خواب اشاره کنیم. به همین دلیل است که انجام این تمرین به‌شدت توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید مدیتیشن را به بخشی از روتین خود تبدیل کنید، باید اصول انجام آن به روش صحیح را یاد بگیرید. مدیتیشن در حقیقت آموزش ذهن برای به دست آوردن آرامش است. این توانایی نیاز به صبر و مداومت دارد.

مدیتیشن یکی از مفیدترین تمریناتی است که هرشخص می‌‌‌‏تواند آن را انجام دهد. مدیتیشن تاثیرات شگفت‌‌‌‏آور و آرام بخشی بر روی بدن و ذهن دارد و موجب کاهش استرس، افزایش آرامش و ایجاد آگاهی بیشتردر انسان می‌‌‌‏شود.

اما متاسفانه امروزه بسیاری از مردم آنقدر در انبوهی از مسائل پیچیده زندگی مدرن امروزی درگیر شده‌‌‌‏اند که اندیشه انجام مراقبه مجالی برای حضور در زندگی افراد نمی‌‌‌‏یابد. اما اگر درباره تاثیرات شگفت‌‌‌‏انگیز مراقبه بر تندرستی بیشتر بدانیم، با وجود مشغله‌‌‌‏های زیاد، بدون تردید روزانه زمانی را برای انجام آن اختصاص خواهیم داد.

در اینجا به چهار دلیل ساده که چرا توصیه می‌‌‌‏کنیم، بدون اتلاف وقت مراقبه را جزئی از زندگی خود قرار دهید، اشاره می‌‌‌‏کنیم. چراکه سلامتی‌‌‌‏تان به آن مربوط است.

 

۱. مدیتیشن باعث افزایش شادی، کاهش درد و فرونشاندن اضطراب می‌‌‌‏شود.

مدیتیشن سبب انتشار هورمون اندورفین در خون می‌‌‌‏شود که احساس داشتن حالتی مطلوب را افزایش می‌‌‌‏دهد. این حس‌‌‌‏های خوب از نظر بیوشیمی، به دیگر زمینه‌‌‌‏های زندگی عاطفی سرایت کرده و باعث می‌‌‌‏شود با مراقبه‌‌‌‏های منظم، حالتی آرام‌‌‌‏تر و همراه با همدلی بیشتر داشته باشید، کمتر خشمگین شوید و کمتر از مسائل کوچک برنجید.

به نوشته مجله علوم اعصاب، مدیتیشن سبب ارسال مواد شیمیایی و قدرتمند ضد دردی به مغز می‌‌‌‏شود که عملکردی مشابه مسکِن دارد. برای بسیاری از بیماران، تمرین مدیتیشن می‌‌‌‏تواند روشی مفید برای مبارزه با استرس و اضطراب باشد و آنها قادر باشند در وسط آشوب و همهمه شهرها فضایی آرامش بخش برای خودشان ایجاد کنند.

۲. مدیتیشن خطر ابتلا به  فشار خون، سکته مغزی و بیماری‌‌‌‏های قلبی را کاهش می‌‌‌‏دهد.

یکی از بهترین فواید مدیتیشن و مراقبه برای سلامت این است که می‌‌‌‏تواند تأثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به  فشار خون، سکته مغزی و بیماری‌‌‌‏های قلبی داشته باشد.

حتی متخصصان به شدت محافظه کار در انجمن پزشکی آمریکا هم از انجام مراقبه پشتیبانی کرده و اخیرا در گزارشی اظهار داشتند که مدیتیشن می‌‌‌‏تواند راهکاری موثر برای کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در افراد مبتلا به فشار خون بالا به شمارآید. هنگامی که فشار خون کاهش یابد، به دنبال آن خطر سکته و حمله قلبی هم کاهش می‌‌‌‏یابد.

۳. مراقبه روند پیری مغز را کند می‌‌‌‏کند و کروموزوم‌‌‌‏ها را جوان نگه می‌‌‌‏دارد.

در سال‌‌‌‏های اخیر، برخی مطالعات نشان داده‌‌‌‏اند که مدیتیشن می‌‌‌‏تواند به آهسته شدن روند پیری کمک کند. محققان دانشگاه یوسی‌‌‌‏ال‌‌‌‏ای، در بررسی جدیدی به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن به حفظ ماده خاکستری مغز، بافتی که شامل سلول‌‌‌‏های عصبی است، کمک می‌‌‌‏کند. از این هم جالب‌‌‌‏تر این که، نتایج پژوهشی دیگر که در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس انجام شد، نشان داد که مدیتیشن سبب تحریک فعالیت‌‌‌‏های آنزیم «تلومراز»، که کروموزم‌‌‌‏ها را جوان نگه می‌‌‌‏دارد، می‌‌‌‏شود که موجب افزایش طول عمر می‌‌‌‏شود.

۴. مراقبه کمک می‌‌‌‏کند که بهتر و راحت‌‌‌‏تر بخوابید و نیز توانمندی ذهنی قوی‌‌‌‏تری در موقعیت‌‌‌‏های سخت داشته باشید.

هنگامی که با تضادها و تنش‌‌‌‏های ذهنی در مبارزه‌‌‌‏‌‌‌‏ای شدید هستید، قادر نیستید به راحتی به خواب روید و آرام بگیرید. تلاش‌‌‌‏هایتان بی‌‌‌‏فایده به نظر می‌‌‌‏رسد و راهی برای آرام کردن ذهن و جسم خسته‌‌‌‏تان پیدا نمی‌‌‌‏کنید. بهتر است در این وضعیت دست از مبارزه بردارید و به درمان‌‌‌‏های دارویی هم فکر نکنید. در عوض مدیتیشن کنید. این کار ذهن و بدن‌‌‌‏تان را آرام خواهد کرد و بعد از آن به آسانی به خواب خواهید رفت. مدیتیشن می‌‌‌‏تواند کمک زیادی به رفع اختلالات خواب کند. حتی شواهد زیادی دال بر این که مدیتیشن از چرت زدن بهتر است وجود دارد. وقتی محققان، هوشیاری دانشجویان را هنگام خواب، تماشای تلویزیون یا تفکر ارزیابی کردند، حدس بزنید که در این مقایسه چه کسانی در صدر قرار گرفتند؟

نتیجه این بود: افرادی که عادت به مراقبه یا مدیتیشن داشتند، در مقایسه با دیگران ده درصد از سطح هوشیاری بیشتری برخوردار بودند.

بعد از اولین خرید

بعد از اولین خرید

کیف پول شما شارژ می شود کیف پول شما
شارژ می شود
ضمانت اصالت کالا

ضمانت اصالت کالا

با اطمینان خرید کنید با اطمینان خرید کنید
ارسال هدیه

ارسال هدیه

هدیه‌ای با ارزش برای عزیزانتان هدیه‌ای با ارزش برای عزیزانتان
ارسال رایگان

ارسال رایگان

خرید بالای ۱.۵۰۰.۰۰۰ هزار تومان خرید بالای
۱,۲۰۰,۰۰۰ هزار تومان